Bezoek sterfkamer

Pastoor Huub van Horne heeft op zondag 22 januari 2016 in Steyl de sterfkamer van de in 2008 zalig verklaarde Hendrina Stenmans bezocht die de dag eerder voor het eerst toegankelijk werd gesteld voor belangstellenden. De kamer maakt anno 2017 deel uit van The Forgiveness Museum. Op 29 juni 2008 werd in de Doolhof te Tegelen haar zaligverklaring gevierd. Het bisdom Roermond liet gedachtenisprentjes drukken voor die gelegenheid met daarop een foto van haar op de omslag en op de achterkant een gebed om de voorspraak van de zalige Hendrina Stenmans. Onder het gebed staat een korte levensbeschrijving van haar. In de kerk van Blitterswijck liggen nog een aantal prentjes van haar die gelovigen mee naar huis kunnen nemen. Hendrina Stenmans werd op 28 mei 1852 in Issum (Duitsland) geboren. In 1884 kwam zij naar Steyl waar zij begon als keukenhulp in het Missiehuis van de door de heilige Arnold Janssen gestichte Congegratie van het Gezelschap van het Goddelijk Woord (SVD). Als Moeder Josefa was zij, samen met de zalige Moeder Maria (Helena Stollenwerk), medestichteres van de Missiecongregratie van de Dienaressen van de Heilige Geest. Zij overleed op 20 mei 1903 in Steyl, waar ze ook begraven werd. Na het bezoek aan de sterfkamer en het museum ging de pastoor naar het klooster van de Blauwe Zusters waar hij in 1983 voor het laatst was om met zes andere kandidaten voor de diakenwijding de retraite te houden die geleid werd door pater Gerard Wilkens. In dat klooster bezocht hij de sarcofaag van Helena Stollenwerk en Hendrina Stenmans. Een zuster bracht hem vervolgens naar de tentoonstellingsruimte waar de geschiedenis van de Blauwe Zusters te zien is. Na een wandeling langs de Maas bracht de pastoor een bezoek aan het graf van Arnold Janssen en om kwart voor zes woonde hij met enkele andere bezoekers een vesperdienst bij in de benedenkerk van het klooster St. Michaël, samen met de paters van de S.V.D. In 2012 stichtte pastoor Van Horne in Blitterswijck een H. Mis voor de duur van 20 jaar ter ere van Arnold Janssen. Sinds 2011 staat een borstbeeld van Arnold Janssen in de kerk. In 2017 viel zijn gedenkdag op een zondag.