Gestichte missen MH17

Dinsdag 18 juli 2017
H.Mis in de St. Annakapel
Inleidend woord van pastoor Huub van Horne
De dag van 17 juli 2014 staat in ons geheugen gegrift. De MH17 ramp. Een passagiersvliegtuig is vanuit de lucht neergeschoten.
298 slachtoffers
196 Nederlanders
17 Limburgers

In Vijfhuizen is gisteren het Nationaal Monument MH17 officieel geopend. Ofschoon een van de sprekers een pastoor was die een mooie toespraak hield, werd God niet 1 keer genoemd.

In de Oekraine, op de plek van de ramp, werden de slachtoffers gisteren ook herdacht. Het viel mij in de journaalbeelden van NOS op dat een priester met kruis voorop liep in een processie. Een geplant kruis kreeg even alle aandacht. Ik dacht bij mijzelf toen ik deze journaalbeelden zag: Dit vult mooi aan. Wat ik gemist heb, in de overigens indrukwekkende openingsceremonie, zie ik alsnog terug.

Vanavond is het precies drie jaar geleden dat de christoffelinformatieborden werden geplaatst. Een bij de St. Annakapel. Drie broers hebben mij daarbij geholpen. Een van hen woont in Helden en vertelde mij op die avond in de tuin van de pastorie dat bij de slachtoffers van de MH 17 ramp ook een gezin uit Helden bij was. Hij zei dat hij met de moeder van de omgekomen Kim Verhaegh 25 jaar collega is geweest op het werk. Dan komt het dichtbij. Toen ik de familienaam Verhaegh hoorde dacht ik: dat kon wel eens familie zijn. Inderdaad. De vader van Kim Verhaegh heeft dezelfde voorouders als mijn broers, zussen en ik. Dezelfde stam betovergrootouders.

Op 23 juli 2014, de dag van de Nationale Rouw, toen de eerste twee vliegtuigen de lichamen van de slachtoffers op het vliegveld van Eindhoven brachten, kregen 's morgens alle priesters en diakens uit het bisdom Roermond een persbericht met het verzoek om 's middags de klokken te luiden. Aan dat verzoek heb ik gehoor gegeven. Gauw genoeg daarna kwam ik op het idee om een Mis te stichten ter herdenking van alle slachtoffers en om sterkte voor de nabestaanden. Voor het eerst draag ik nu deze Mis zelf op want in de afgelopen twee jaren was ik in deze periode op vakantie.