RESTAURATIE klokje

Reeds verschillede keren heeft het klokje van de st. Annakapel op de agenda bij de vergaderingen gestaan.
Op de vergadering van 5 januari is het besluit genomen om het klokje te restaureren.

Historie:
De klok werd in de oorlog beschadigd toen er "iemand" op heeft geschoten van onder uit. Het veroorzaakte een gat in de klok, en vanaf dat moment klinkt de klok ook niet meer goed. Het klokje uit 1475 met een diameter van 30 cm is een klokje is een monument en behoort tot de monumentale st. Annakapel.
Vanuit het gat loopt een grote scheur boven over de kroon van de klok helemaal naar de andere kant. Een gedeelte van de kroon is er af en door roest van het klepeloog is de barst nog verder gegaan.

Januari 2017:
De klok gaat gerepareerd (gelast) worden. De fa. Toine Daelmans zal geheel volgens richtlijnen van monumentenzorg de klok restaureren. De klok is inmiddels in de fabriek van Lachenmeyer in Nördlingen, Duitsland (tussen Stuttgart en München) aangekomen en is al onderzocht. Er is een röntgenfoto van gemaakt zodat ook verborgen gebreken zichtbaar komen. De klok wordt in een oven verhit voordat deze wordt gelast.
Klok van de Sint Annakapel
Er wordt voor het ontbrekende stukje van de kroon een nieuw stukje gegoten, en weer aangelast, en er komt een nieuw roestvast klepeloog in de klok te zitten. Hierna zal de klok opnieuw gestemd worden.
De klokkenstoel wordt door de fa. Daelmans gerestaureerd, zodat deze er weer eeuwen mee door kan.

april 2017:
De klok is intussen gerestaureerd en weer terug gekomen uit Duitsland (fa. Lachenmeyer in Nördlingen).
De klok is vakkundig gelast, en van het gat in de klok en de scheur is geen spoor meer te zien. Het gelud is tenslotte ook niet meer terug te herkennen.

Afgelopen vrijdag ben ik naar de fa. Daelmans in Lierop geweest om de restauratie te bewonderen.

Klok van de Sint Annakapel
Aan de klok was bijna niet te zien dat deze tijdens de tweede wereldoorlog beschadigd was geraakt. Ook de "kroon" van de klok is volledig hersteld.
Er is een nieuw roestvast stalen klepeloog in gezet.
Ook het geluid hebben we al gehoord, en dit is echt een groot verschil.

Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan de klokkenstoel en de ophanging van de klok. Er is een nieuwe luidbalk gemaakt van eikenhout. Deze zal door middel van lagering worden opgehangen, zodat het luiden weer soepel zal lopen.

Zoals het er nu naar uitziet gaat het lukken dat de klok op st. Anna (26 juli) weer in het torentje terug hangt. En deze zal klinken als nooit tevoren.

Update 28 juni 2017:

De klok die aan het einde van de tweede wereld-oorlog beschadigd, vermoedelijk door een geweerkogel, achterbleef in het torentje van de kapel hangt vanaf woensdagmorgen 28 juni weer in het torentje van de st Annakapel.
De klok is gerestaureerd in Duitsland (fa. Lachenmeyer in Nördlingen) en door de fa. Toine Daelmans weer op zijn plek terug-gehangen. Ook de luidas en ophanging waren aan restauratie toe.
Voor het terugplaatsen is de klok opnieuw ingezegend door pastoor Huub van Horne.
Dinsdag 25 juli (Vooravond van st Anna) zal er wat extra aandacht zijn voor de klok en krijgt iedereen de gelegenheid om zelf de klok even te luiden.

Meer foto's

Omhoog

Tekstbordje in klokkentoren St. Annakapel

Op 31 oktober 2018 is op de luidas van het klokje in de St. Annakapel een koperen plaatje aangebracht met daarop gegraveerd de volgende tekst:
Het klokje uit 1475 is in 2017 gerestaureerd door de firma Daelmans klokken en uurwerk uit Lierop. Het laswerk werd verricht door de firma Lachenmeyer in Nördlingen. ( Dtsl. ) Ingezegend op 28-6-2017 door pastoor Huub van Horne en daarna geplaatst in de klokkentoren van de St. Annakapel. Op 25-7-2017 voor het eerst in gebruik genomen. Door de restauratie zijn er geen sporen meer te zien van het gat en de scheur in de klok, waarschijnlijk veroorzaakt door een zware geweerkogel aan het eind van WOII, maar zijn ook een deel van de Romeinse cijfers van het jaartal 1475 verdwenen en het woord "Anno" in fractuur.

PlaatjeKlok PlaatjeKlok