TABERNAKEL KAPEL

Nieuw tabernakel verrast pastoor van Blitterswijck.
In de St. Annakapel trof hij een prachtig nieuw tabernakel aan.
Twee handige Blitterswijckers blijken verantwoordelijk te zijn.

Door Gabriël van Neerven BLITTERSWIJCK.

De St.Annakapel in Blitterswijck wordt ieder jaar vanaf Pasen tot de winter gebruikt voor het opdragen van de heilige mis. Het kapelletje ontbeert namelijk verwarming, waardoor het in de winter veel te koud is voor de gelovigen. Maar in het kapelletje ontbrak tot voorkort sinds de Tweede Wereldoorlog nog iets: een tabernakel, de kast waarin geconsacreerde hosties worden bewaard; Pastoor Te Boekhorst had daar wat op gevonden. Hij gebruikte het noodtabernakel van de Paterskerk uit Venray. Een moderne houten kist die volstrekt niet past bij het altaar, maar een kerk kan nu eenmaal niet gemakkelijk zonder tabernakel. De pastoor parkeerde het noodtabernakel uit Venray daarom maar uit het zicht achter het altaar, waarhij ook heen moest om de hosties te halen. "Geen gezicht", oordeelde Wim Jochijms uit Blitterswijck. "Ik ergerde me aan dat lege gat en aan het feit dat de pastoor telkens naar achteren moest." Jochijms wist dat het kerkbestuur via het bisdom op zoek was naar een eigen tabernakel. "Toen ik een jaar geleden hoorde dat een tabernakel geen inbraakvrije, stalen brandkast hoeft te zijn, ben ik eens gaan nadenken. Een houten kastje kon ook wel." Jochijms zocht contact met dorpsgenoot en timmerman Sjaak Verberkt. Die maakte een tabernakel op maat wat schilder Jochijms voorzag van gemarmerde verf met stijl van het altaar. Een paar oude ornamenten, waarschijnlijk van een kerkbank, maakt de goudkleurige deurtjes compleet. Dat allemaal buiten medeweten van de pastoor. Alleen het kerkbestuur was ingelicht om te voorkomen dat voor veel geld, een nieuw passend tabernakel aan zou worden geschaft. Dus werd pastoor Te Boekhorst aangenaam verrast toen hij op 2 april, de dag dat voor het eerst dit jaar een mis werd opgedragen in het kapelletje, met het noodtabernakel uit Venray onder de arm de nieuwe aanwinst zag: een prachtig gotisch aandoende kast en naadloos passend in het altaar. "Ik zag het 's middags al en dacht 'wat krijgen we nou, wie heeft dat nu gedaan?' Ik ben daar erg blij mee. We waren wel op zoek maar een tabernakel, maar om er eentje te vinden dat goed bij dit altaar past, is erg moeilijk", aldus pastoor Te Boekhorst.