De kogel is door de kerk.

Na een benoemingsprocedure die circa zeventien maanden in beslag nam is er eindelijk witte rook gekomen. Paus Franciscus heeft op woensdag 10 oktober 2018 Harrie Smeets, thans deken van Venray, benoemd tot de 24e bisschop van Roermond. Op die dag droeg ik 's morgens in de Grote Kerk te Venray om 9 uur de H. Mis op met als intentie: voor een spoedige benoeming van een goede, inspirerende en herderlijke bisschop. ( vgl. kerkberichten Grote Kerk in Peel en Maas van 4-10-2018 ) Toen ik die intentie voorlas dacht ik: Dit is Harrie. Drie uur later werd de benoeming officieel bekend gemaakt in Rome en in het bisschopshuis te Roermond met aansluitend een persconferentie. Ruim tien jaar maakte ik Harrie mee als teamleider van het priesterteam Venray. Bijzonder gastvrij zijn we wekelijks op de vrijdagmorgen voor werkoverleg in zijn pastorie ontvangen. Ik heb hem leren kennen als een amaibel mens die goed kan luisteren, bedachtzaam is, zich niet gek laat maken en op het gebied van de pastoraal gaf hij goede adviezen. Hij is pragmatisch ingesteld. Communicatief zeer sterk. Ik denk dat hij een goede, inspirerende en herderlijke bisschop gaat worden. Een priester, nu bisschop-elect, die optimistisch is ondanks het feit dat de kerk al langere tijd in zwaar weer verkeert. Zo'n bisschop hebben we meer dan ooit nodig. Zonder geloof vaart niemand wel. En zonder hoop kunnen we niet leven. En vooral moeten we blijven liefhebben in de geest van Jezus. De wapenspreuk van de nieuwe bisschop wordt: In Gods naam mensen liefhebben. De parochies van Blitterswijck, Wanssum en Castenray hebben gezamenlijk de felicitaties aan hem overgebracht. Waarschijnlijk wordt Harrie Smeets op zaterdag 8 december 2018 in de kathedraal van Roermond tot bisschop gewijd. Laten we hem in ons gebed en in ons hart opnemen.

Pastoor Huub van Horne