Pinksternoveen in de kerk van Blitterswijck

De kerk van Blitterswijck, toegewijd aan O.L.Vr. Geboorte, zal in de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren dagelijks geopend zijn voor gebed en bezichtiging tussen 17.00 uur en 17.30 uur. In 2016 begint de pinksternoveen op vrijdag 6 mei en eindigt op zaterdag 14 mei. Bij de kaarsenstandaard van O.L.Vr. van Altijddurende Bijstand liggen speciale noveengebeden. Gedurende die periode zal de in 2011 door Liesbeth Smulders geschilderde icoon van de H. Lucas die de eerste Moeder Gods icoon schildert opnieuw te zien zijn in de vitrine van de kerk. In de Handelingen van de Apostelen, het tweede boek van Lucas, staat in hoofdstuk 1 beschreven dat de leerlingen na de Hemelvaart van de Heer, samen met Maria eensgezind bleven volharden in het gebed. Op zondag 15 mei, Eerste Pinksterdag, zal aan het eind van de presentatieviering van de Eerste Communicanten een pinksterkaars worden gezegend. Daarop afgebeeld is een duif met een vredestakje in de snavel en een regenboog in verschillende kleuren. Gedurende acht dagen zal deze kaars dagelijks enige tijd branden in de kerk. Ter dankbare herinnering aan het pinksteroctaaf dat de R.K. Kerk tot het Tweede Vaticaans Concilie heeft gevierd, altijd vanaf Pinksteren tot het feest van de H. Drie-eenheid.
Foto van Glas in Lood raam met het Pinksterwonder

Pinksterwonder, uitgebeeld in een glas-en-loodraam in de kerk van Blitterswijck. In 1959 gebrandschilderd en gesigneerd door Jos Eggen.