Voetnoot 351 (Footnote 351)

Voetnoot 351 in de apostolische exhortatie "Amoris Laetitia" (De vreugde van de liefde) van paus Franciscus is door een aantal commentatoren uitgepikt en heeft nogal wat afzonderlijke aandacht gekregen in een aantal publicaties. Wie de cijfers van deze inmiddels befaamd geworden voetnoot van achteren naar voren leest, ziet het getal van het aantal vissen dat voorkomt in het verhaal van wonderbaarlijke visvangst na Pasen. De evangelist Johannes vermeldt 153 vissen. In het verschijningsverhaal van Jezus is het de apostel Petrus die na de wonderbaarlijke visvangst het net, dat vol was met grote vissen, aan boord haalt. En ofschoon het er zoveel waren scheurde het net niet. (Zie Joh. 21,11)