Blasiustournee 2019

De eerste Blasiustournee is goed verlopen. De tournee van het Blasiusbeeld startte op 2 februari 2019 in de kerk van Oirlo, ging daarna naar de kerk in Castenray, op zondag 3 februari van Wanssum naar Blitterswijck en eindigde op 11 februari 2019 in de Grote Kerk te Venray. Op zijn feestdag in de kerk van het Westen, op 3 februari, werd het houten beeld van bisschop Blasius, uitgebeeld met staf en mijter en een boek in zijn rechterhand met daarop twee brandende kaarsen in de vorm van een Andreaskruis in de kerk van Blitterswijck door pastoor Huub van Horne ingezegend. Het beeld, eigendom van de pastoor, werd vanaf zijn feestdag in de kerk van het Oosten, 11 februari, tentoongesteld in de vitrine van de kerk in Blitterswijck tot en met 3 maart 2019.
Na afloop van de eucharistievieringen in het weekend van zaterdag 2 februari en zondag 3 februari bestond de gelegenheid om de Blasiuszegen te ontvangen. Velen ontvingen die. Op 3 februari 2013 stichtte pastoor van Horne een H. Mis voor de duur van 20 jaar ter ere van Blasius. Deze bisschop van Sebaste in Armenië, zou in 316 onder keizer Licinius de marteldood zijn gestorven. In de oosterse kerk wordt hij al vanaf de zesde eeuw beschouwd als de beschermheilige tegen keelpijn, omdat hij tijdens zijn leven een jongen die een visgraat in zijn keel had, van de verstikkingsdood gered zou hebben. Zijn verering werd later verbreid naar het westen. Het gebruik van de Blasiuszegen ontstond na 1600. In de late middeleeuwen werd hij onder de veertien noodheiligen opgenomen.

Blaziusbeeld.