Legende van Valentijn geborduurd

De legende van Sint Valentijn, uitgebeeld in een glas-in-loodraam in de basiliek van Terni, is geborduurd door Greet van Rijswijck uit Venray. Dit gebeurde in opdracht van pastoor Huub van Horne die het mooi uitgevoerde borduurwerk aan de kerk van Blitterswijck schonk en het inzegende op Tweede Paasdag 2019. Wat zie je uitgebeeld op het borduurwerk? Valentijn, bisschop van Terni, zegent het huwelijk in van Sabino en Serapia. Dat huwelijk is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Sabino was een een heiden en een soldaat in het Romeinse leger. Een soldaat onder het keizerrijk van Claudius mocht niet trouwen. Een soldaat moest altijd inzetbaar zijn. Serapia was een diepgelovige christen. Haar ouders waren er fel op tegen dat ze met een heiden ging trouwen. Sabino en Serapia zoeken contact met de bisschop en hebben diverse gesprekken met hem. De bisschop voert ook gesprekken met hun beide ouders en weet ze zelfs met elkaar te verzoenen. En daarom overhandigt hij voor de inzegening een roos die het bruidspaar samen vasthouden. In het borduurwerk is dat de kleur geel geworden. Geel is de kleur van de verzoening. In het glas-in-loodraam is de kleur van de roos roze. Onderzoek naar de legendevorming leverde op dat het om een verzoeningsroos gaat. Leefden Sabino en Serapia nog lang en gelukkig nadat hun huwelijk door de bisschop van Terni was ingezegend? Ze waren erg gelukkig met elkaar maar lang heeft hun huwelijk niet geduurd. Zij werd ziek. Ongeneeslijk ziek. En Sabino zei: "Als zij sterft, dan wil ik ook sterven". Op een dag werden ze samen dood gevonden. Ook het leven van de bisschop van Terni eindigde onfortuinlijk. De keizer kwam erachter dat hij huwelijken inzegende van soldaten. De bisschop werd opgepakt, in de gevangenis gezet en korte tijd later onthoofd. Vandaar dat hij ook als martelaar vereerd is geworden tot 1969 toen hij van de heiligenkalender werd geschrapt. Niet omdat men twijfelde aan zijn bestaan maar omdat men onvoldoende kon vaststellen of men te doen had met de heilige Valentinus van Rome of de heilige Valentinus van Terni. Historie en legende is vaak moeilijk te onderscheiden. Zeker bij heiligenlevens in de vroege christenheid en Middeleeuwen. Van Valentijn is ook nog bekend dat voordat zijn vonnis werd uitgesproken, hij kans zag de dochter van een gevangenisbewaarder een brief toe te stoppen. Van je Valentijn stond erop. Volgens een ander verhaal genas hij een meisje van blindheid zodat ze een brief van "Van Valentijn" zelf kon lezen. Volgens de legende bekeert haar vader zich na deze wonderbaarlijke genezing tot het christendom. De naam van Valentijn is geborduurd in rode letters op een apart borduurwerk, alsook de datum van 14 februari. Tot Valentijnsdag 2020 zal het borduurwerk te zien zijn in de vitrine van de kerk. Op Valentijnsdag 2020 zal het borduurwerk, ingelijst, worden opgehangen in de Catharinakapel van de kerk. Als we kijken naar de oorsprong van Valentijnsdag dat moeten we zeggen dat het niets te maken heeft met romantische liefde. Het heeft wel met liefde te maken die sterk is als de dood. De reden waarom het borduurwerk op Tweede Paasdag is ingezegend heeft te maken met het feit dat met Pasen in de Joodse synagogen altijd wordt voorgelezen uit het boek Hooglied. Volgens een veelgehoorde uitleg gaat het boek over een tweespraak in dichtvorm tussen twee geliefden. In het boek wordt de overtuiging geuit: Sterk als de dood is de liefde. Het refrein dat telkens in het boek Hooglied, in het Hebreeuws "Sjier hasjeriem", terugkomt is: "Meisjes van Jeruzalem, ik bezweer je bij de gazellen, bij de hinden op het veld; wek de liefde niet, laat haar niet ontwaken voordat zij het wil". Liefde vraagt geduld en zelfbeheersing. Elke poging om liefde te forceren werkt averechts.Op Valentijnsdag 2019 maakte pastoor Huub van Horne een pelgrimstocht naar de Valentijnkapel in Westerhoven bij Valkenswaard. In het Valentijnboek schreef hij de volgende tekst: "Op bedevaart vanuit Blitterswijck naar de Valentinuskapel in Westerhoven. Drie jaar geleden een H. Mis gesticht ter ere van de H. Valentijn. Ubi caritas Deus est. Waar liefde is daar is God. Dat Valentijn voor velen een voorbeeld en voorspreker mag zijn in vervullen van de tien geboden door Jezus samengevat in liefde tot God en liefde tot de naasten". 's Avonds nam hij deel aan de lichtprocessie naar de Valentinuskapel die vertrok na een dienst vanuit de parochiekerk St. Servatius in Westerhoven. Op dezelfde avond bracht L1 in L Centraal een eigentijds Valentijnsverhaal in beeld. Verslaggever Ruud van Broekhoven bracht in Venlo een bezoek aan het echtpaar Hein en Christine Heijen bij gelegenheid van hun platina huwelijk vanwege hun bijzondere verhaal hoe ze elkaar hadden leren kennen. De verslaggever liet de kijkers een roos zien. Letterlijk een schot in de roos voor Hein Heijen uit Venlo. Tachtig jaar geleden schoot hij op de kermis een roos en gaf deze aan een willekeurig meisje. De oorlog brak uit en toen Limburg later bevrijd werd bezocht Hein een bevrijdingsfeest. Zijn oog viel op een zestienjarig meisje die later het meisje bleek te zijn aan wie hij destijds de roos had gegeven. Als bewijs haalde Christine de roos die ze de hele oorlog had bewaard. "Dit is voorbestemd", dacht Hein. Ze kregen verkering en niet veel later stapten ze met elkaar in het huwelijksbootje.

Foto van Valentijnlegende Foto van Valentijnlegende Foto van Valentijnlegende