NIEUWE BEELDEN

Nieuwe beelden in plaats van geroofde beelden

Na de kerkroof op 14 januari 2005 waarbij verscheidene houten beelden en koperwerk is ontvreemd, hebben we in de kerk weer een aantal nieuwe beelden, waaronder Maria en Johannes bij het kruis.

Zie onderstaande links op www.religieuserfgoed.nl:
Artikel uit Trouw, 17 januari 2005
Diefstallen gesorteerd op plaats
en:
Over Sint Antonius Abt

Ook in het middenschip staan weer twee nieuwe houten beelden, nl rechts Joachhim en links Anna met de kleine Maria.
Deze twee beelden zijn er nu ivm het patronaat van de kerk en de kapel.
De kapel die van oorsprong is toegewijd aan de heilige Joachim en Anna, en de kerk die is toegewijd aan Maria Geboorte.

Een vergelijk:
De oude beeldengroep van Maria en Johannes onder het kruis. De oude beeldengroep. De nieuwe beeldengroep van Maria en Johannes onder het kruis. De nieuwe beeldengroep.
Het oude beeld van Joachim aan de rechterzijde in het middenschip. Het oude beeld rechts in middenschip
van Jozef en Jezus.
Het nieuwe beeld van Joachim aan de rechterzijde in het middenschip. Het nieuwe beeld rechts in middenschip
van Joachim.
Het nieuwe beeld van Joachim aan de linkerzijde in het middenschip. Het oude beeld links in middenschip
van Maria en jezus.
Het nieuwe beeld van Joachim aan de linkerzijde in het middenschip. Het nieuwe beeld links in middenschip
van de h. Anna en Maria.

Inzegening van de beelden.
Inzegening van Anna en Maria. Inzegening van het nieuwe beeld
van Anna en Maria links in middenschip.
Inzegening van Joachim. Inzegening van het nieuwe beeld
van de Joachim.
Inzegening van Maria en Johannes. Inzegening van de nieuwe beelden
van Johannes en Maria.

De nieuwe beelden zijn ingezegend op zondag 26 juli, de eigenlijke feestdag van Joachim en Anna.
Op deze dag was het tevens kermis in Blitterswijck, en de kerk is deze dag geopend geweest voor bezichtiging van 14:00 - 18:00 uur.

REPORTAGE door L1: Kerk Blitterswijck heeft weer beelden

Beelden kerk Blitterswijck

De kerk in Blitterswijck is weer wat minder leeg. Vier jaar geleden werd het gebouw leeggeroofd.
Kandelaars, schalen en zelfs beelden namen de dieven mee. Maar de lege sokkels zijn weer gevuld. Zondag werden de vier nieuwe beelden ingezegend.

Opname door L1 Televisie op 26 juli tijdens de inzegening:
Kijk naar de reportage van Nicky Cleuren: L1 reportage.

Omhoog