Christoffelroute

Afgelopen zondag was de officiële introductie van de Christoffelroute. Een twintigtal geïnteresseerden trotseerde de snijdende kou en stak bij Tante Jet aan de Maas in Blitterswijck het veer over voor de cultuur-historische wandeling die Blitterswijck en Wellerlooi met elkaar verbindt.

De Christoffelroute is een wandelroute van ongeveer acht kilometer langs vijftien gedenkwaardige plaatsen in Blitterswijck en Wellerlooi. Deze bezienswaardigheden speelden een rol in de historie van beide dorpen. De wandeling start bij de kerk in Blitterswijck. Hier zijn de sporen van het verleden het duidelijkst zichtbaar. Enkele muren uit de vijftiende eeuw hebben het oorlogsgeweld weerstaan en zijn bewaard gebleven.

Wandelaars herkennen de route straks aan blauwwitte bandjes, routebordjes en schildjes. Na het vertrekpunt zien de wandelaars de Nederlands hervormde kerk, de kasteelruïne en het oude veerhuis in Blitterswijck. Na een overtocht met het voetveer komt de tocht langs Lenskenshof en via het wandelpad door de Maasduinen terecht bij de Sint Antonius van Paduakapel. Daarna is het de beurt aan de Sint Catherinakerk en de Noodkerk in Wellerlooi. Na een retourrit met het voetveer eindigt de wandeling bij de voormalige domineeswoning, nadat een bezoek gebracht is aan de plek aan de Maas en de Sint Annakapel.

KevelaerSchildje.
Foto: Nelly Hermsen-Hermans uit Wellerlooi en Chris Wijnhoven uit Blitterswijck openen de Christoffelroute.

Meer foto's in het Fotoalbum

De route: