Kerstpreek 2015

Wees niet bang. Dit zijn de eerste woorden die de Engel spreekt tot de herders in het evangelie van Lucas dat tijdens de Nachtmis wordt voorgelezen. "Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: vandaag is in de stad van David voor jullie een redder geboren". Na de aanslagen in Parijs, eerder dit jaar en op 13 november is er bij veel Europeanen de angst dat er nieuwe aanslagen zullen komen. In de manier waarop kort na de aanslagen gereageerd is geworden op alles wat maar enigszins verdacht was is dit duidelijk tot uitdrukking gekomen. Afgelopen zondag maakte een vliegtuig van Air France een noodlanding op het vliegveld Mombasa in Kenia nadat iets verdachts was gevonden op een toilet. Luchtvaartautoriteiten spraken al van een "bom" aan boord. Tegen de passagiers werd gezegd dat er een technisch mankement was en dat om die reden een noodlanding moest worden gemaakt. Het personeel aan boord reageerde voortreffelijk. Iedereen werd gerust gesteld. Er brak geen paniek uit. Stel je voor dat er gezegd was: er moet een noodlanding gemaakt worden omdat er mogelijk een bom in het vliegtuig zit. Dan zou er paniek zijn uitgebroken. "Stel je voor" is als vertaling van een songtitel dit jaar op nummer 1 van de top 2000 gekomen. "Imagine" van John Lennon. Stel je voor dat hij nog geleefd zou hebben dan zou hij dit jaar 75 jaar zijn geworden. En waarschijnlijk zou hij nog vele songs hebben geschreven. En nog optredens verzorgd hebben. Hij werd 35 jaar geleden in New York dood geschoten. In het lied "Imagine" maakt hij zich een voorstelling van een ideale broederschap tussen mensen. Hij begint het lied met : "Imagine there's no heaven". Veronderstel dat er geen hemel is. Imagine, no hell below is. Veronderstel dat er geen hel beneden ons is. Imagine, now religion. Veronderstel dat er geen religie is. Ik hoop dat over de inhoud van dit lied dit jaar met kerstmis gediscussieerd zal worden. Om met het eerste te beginnen. Stel je voor dat er geen hemel is. Honderddertig jonge mensen werden uit het leven gerukt door een groep barbaren terwijl ze in Parijs naar een popconcert aan het luisteren waren. Niemand die op ze wacht in de hemel? En geen hel om hun moordenaars te verzwelgen? Dat kan ik mij nou moeilijk voorstellen. Hoezeer ik ook droom met John Lennon en vele anderen met hem over een wereld waarin iedereen leeft in vrede met elkaar. De werkelijkheid is helaas anders. En daarom is het zo belangrijk om Jezus als redder naar voren te halen in de kerstpreek. Op een muur waren eens de woorden te lezen: Jezus redt. Een paar opgeschoten jongeren zagen die woorden staan en vulden ze aan met twee nieuwe woorden. Jezus redt het niet. En dan moet ik denken aan die woorden die de Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft uitgesproken toen die vluchtelingenstroom op gang kwam naar Europa. "Wir schaffen das". Tegenstanders zeiden als reactie daarop al heel gauw: "Wir schaffen das nicht". Weet u hoe de volledige zin op die muur in die imaginaire stad luidde uiteindelijk? : "Jezus redt het niet alleen". Hij heeft ons nodig om van deze wereld een betere wereld te maken. En dat lukt al aardig. Oké, het nieuws werd afgelopen jaar gedomineerd door twee centrale thema's : de aanslagen en de vluchtelingcrisis. Mensen zijn bang geworden. Ze vrezen dat er nog meer dreigementen zullen volgen. Ze vrezen dat er nog meer sociale onzekerheid zal ontstaan. Toch is angst een slechte raadgever. Hoe vaak zegt Jezus als volwassen persoon niet tot de mensen: "Weest gerust. Ik ben het. Vreest niet". De moderne mens lijdt vaak het meest aan het lijden dat hij vreest maar dat in werkelijkheid niet zal plaatsvinden of in veel mindere mate dan waarvoor hij bang is. Gevoelens zijn geen feiten. Laten we niet vergeten dat er ook heel veel goed nieuws te melden is. We voelen ons minder vaak onveilig in Nederland. De trend dat minder mensen slachtoffer zijn geworden van geweld, inbraken en andere criminaliteit zet zich door. We zijn behoorlijk tevreden met ons leven, We waarderen het met een 7,8. Minder huwelijken werden er gesloten maar er waren wel meer gouden huwelijken. Niet alleen meer goud in Nederland maar zelfs meer diamant. Het aantal vrijwilligers dat zich inzet voor de opvang van vluchtelingen is ontzettend hoog. Nederlanders doen goed mee aan goede doelen, met name in de tijd rondom kerst. En hopelijk zien we de kerk ook als een goed doel en kunnen we dat merken aan de collecteopbrengst. Niet alleen in de top 2000 scoorden songs met een boodschap hoog zoals de nu al nederlandstalige evergreen:" Mag ik bij jou "van Claudia de Breij. Als de oorlog komt en als ik dan moet vluchten, mag ik dan bij jou.We verlangen allen naar dat bakkie troost. Een van de belangrijkste functies van religie is het bieden van troost. Maar even belangrijk is de functie van uitdagen. We bakken in de kerk geen zoete broodjes. Jezus navolgen betekent tegen de stroom in durven te gaan. Prikkelen. Uitdagen. Zijn leer omzetten in daden. Maar ook eer brengen aan God in de kerk. Stel je voor dat dat eens zou gebeuren. Zelfs al was het maar voor de helft. Imagine.

Amen.

Bovenstaande preek werd als voorwoord opgenomen in het kerstnummer van Samen Kerk, december 2016, jaargang 16, nummer 5, uitgegeven door het samenwerkingsverband van de parochies Sint Petrus'Banden ( Grote Kerk ) en O.L.Vrouw van Zeven Smarten (Paterskerk) te Venray.