Terugblik Marcusprocessie 2021 Blitterswijck

De Marcusprocessie in Blitterswijck is op zondag 25 april 2021 voor het eerst getrokken door een gebied dat door de realisatie van het project Ooijen-Wanssum een facelift heeft ondergaan. Voor het eerst werd de Litania Maior ( Grote Litanie ) gezongen. Door Peter Wijnhoven. In het Latijn. Chapeau. Vele heiligen werden aangeroepen en een groot aantal smeekbeden waren te horen. De Marcusprocessie werd gehouden om Gods ontferming af te smeken in alle lichamelijke en geestelijke nood. Ter bescherming van de vruchten van de aarde. Ook werd gesmeekt dat de mensheid gespaard mag blijven voor een nieuwe epidemie. Je bent als pastoor altijd benieuwd hoeveel mensen deelnemen aan dit soort processies. Ik telde twaalf deelnemers die vóór mij liepen. Er werd stilgestaan bij het grote kruis dat geplaatst is geworden bij een teruggevonden gedeelte van een Calvaire. Op die plek werd voorgelezen uit het evangelie van Marcus. ( Mc. 16,15-20 ) De Processie trok vervolgens verder over het wandelpad langs de oude kloostermuur. De bloesems van de fruitbomen aan de andere kant van de muur waren al te zien. Vanaf de kloosterpoort werd over de dijk gelopen met uitzicht op de kerk, kasteelruïne, een ondertussen erg verfraaid gildeterrein en kasteelpoort. De bidtocht eindigde in de kerk met het Latijnse gezang "Parce Domine". ( Spaar ons, Heer ) Gebaseerd op het bijbelse boek Joël 2, 17. Voorafgaande aan de Marcusprocessie vond in de kerk een vesperdienst plaats. Na een inleidend woord werd via een geluidsopname "Misere" van Allegri ten gehore gebracht. Dat is een psalmcompositie in barokmuziek door Gregorio Allegri van de boetepsalm 51 van koning David. Het geheel duurde 1 uur en gesticht gingen de deelnemers naar huis toe.

Pastoor Huub van Horne

Foto04KruisMetKloostermuur