KERK ALGEMEEN

Orgel

Parochiekerk Onze Lieve Vrouw Geboorte Blitterswijck

Foto van de kerk OLV Geboorte Blitterswijck

Onze parochiekerk, toegewijd aan O.L. Vrouw Geboorte, (Maria Geboorte op heiligennet) opgetrokken in laat-gotische stijl, dateert in zijn allereerste oorsprong uit 1400. De toren werd gebouwd in 1455. De prachtige schilderingen werden in 1936, vlak voor de 2e wereldoorlog dus, nog eens opgehaald en bijgewerkt.
Zie meer: KerkGeschiedenis

Men staat er vaak niet zo bij stil! Toch zijn ze prachtig die gebrandschilderde ramen in ons intieme kerkgebouw, zeker wanneer de zon er in schittert ! Wat zij uitbeelden leest u in: Kerk Glas in Lood

Kerkklokken en hun boodschap
De toren van onze kerk herbergt drie klokken.
Iedere klok heeft zijn eigen boodschap.
Lees verder: Kerkklokken

Doopvont, natuursteen, koper, eikenhout, XXc.
Doopvont staat op een vierkante sokkel, de vont rust op een ronde voet met zware parelrand en aan de onderzijde van de kuip bewerkt met een staande knorrenrand, daarboven over de gehele hoogte staande palmbladeren. Het geelkoperen deksel is wijd klokvormig en heeft langs de onderrand een tekstband: UIT ONZE IXOYS JEZUS CHRISTUS IN HET WATER GEBOREN. Boven zeven gedreven vissen en een kruisje in de top.

Fresco's, XVIA.
Het vertrek van de Drie Koningen. De Drie Koningen volgen de ster naar Bethlehem; Aanbidding der Koningen van het Jezuskind, dat een geschenk aanneemt.
Vanaf de toren zichtbaar op de scheibogen in het schip aan de noordzijde. Op de schilderingen is telkens een van de koningen afgebeeld op de voorgrond. De eerste schildering is in 1973 door Gilles Fransen naar oude foto's gereconstrueerd. Restauraties geschiedden in 1878, 1936 (door Gerhard Jansen uit Den Haag die zwaar bijschilderde) en 1969. Mogelijk werd later door Kurvers/RdMZ ook een restauratie uitgevoerd.